Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen die gebouwd zijn vóór 2001. Dit attest geeft aan of een pand asbest bevat en in welke staat het asbest verkeert. Het doel is om tegen 2040 alle gebouwen in Vlaanderen asbestveilig te maken. Een doelstelling die we bij Vonk, als erkend asbestdeskundige, graag ondersteunen.
Een asbestattest wordt opgesteld na een inventarisatie door een gecertificeerd asbestdeskundige, zoals Vonk. Het document beschrijft welke materialen of onderdelen van het gebouw asbest bevatten, de staat van het asbest en geeft adviezen over hoe het veilig beheerd of verwijderd kan worden. De asbestinventarisatie is meestal niet-destructief, wat betekent dat de deskundige het gebouw niet beschadigt om asbest op te sporen. Alleen in specifieke gevallen kunnen kleine beschadigingen noodzakelijk zijn voor het nemen van stalen voor laboratoriumanalyse.
Het asbestattest is verplicht bij de overdracht van toegankelijke constructies die gebouwd zijn vóór 2001. Voor kleinere constructies onder de 20 m² is het attest niet verplicht, tenzij ze deel uitmaken van een groter bouwkundig geheel. Ook bij verhuur is het asbestattest niet verplicht, maar als er een beschikbaar is, moet de verhuurder een kopie aan de huurder overhandigen. Vanaf 2032 wordt het asbestattest verplicht voor alle gebouwen die vóór 2001 zijn gebouwd, ongeacht of er een overdracht plaatsvindt.
Voor gebouwen met gemeenschappelijke delen, zoals een appartementsgebouw, zijn de regels nog wat anders. Hier is een asbestattest verplicht bij de verkoop van de privatieve delen. Voor de gemeenschappelijke delen van het gebouw gaat de verplichting in op 1 mei 2025.
Je asbestattest moet verplicht beschikbaar zijn op het moment van de overdrachtsovereenkomst, wat in de praktijk meestal bij de compromis is. Bovendien kan een notaris per individuele situatie bepalen of er alsnog een asbestattest nodig zou zijn en wanneer dit beschikbaar moet zijn.
Om een asbestattest te verkrijgen, moet je een gecertificeerd asbestdeskundige aanstellen om een inventarisatie uit te voeren. Het spreekt voor zich dat Vonk zo’n erkende asbestdeskundige is, waarop je kan rekenen voor jouw attest. De deskundige bezoekt het pand, maakt een inventaris op en voert indien nodig stalen af voor laboratoriumanalyse. Na verwerking van de gegevens ontvang je het asbestattest, dat ook beschikbaar is via de Woningpas, het digitaal portaal van de Vlaamse overheid.
De kosten voor een asbestattest variëren en worden bepaald door de asbestdeskundige. De prijs is afhankelijk van de omvang van het te inspecteren gebouw, de staat en ouderdom van het gebouw, en het aantal benodigde monsternames en analyses. Eenmaal de procedure volledige is afgerond bezorgt uw asbestdeskundige u het officiële asbestattest van de OVAM. De standaard geldigheid van een asbestattest is 10 jaar, maar kan korter zijn bij beperkingen tijdens de inventarisatie.
Hoewel we elke situatie uiteraard individueel benaderen, zijn er enkele stappen die bij elk asbestattest terugkeren.
Bij Vonk staan we klaar om je te helpen bij het verkrijgen van je asbestattest. Onze gecertificeerde asbestdeskundigen zorgen voor een grondige en zorgvuldige inventarisatie, zodat jij voldoet aan de wettelijke verplichtingen. Neem vandaag nog contact met ons op om een afspraak te maken.
Zowel particulieren als professionals kunnen op onze service rekenen. Zo werken wij bijvoorbeeld regelmatig in dienst van vastgoedkantoren, die vaak een asbestdeskundige nodig hebben. Door de combinatie met onze andere diensten vinden zij in Vonk één betrouwbaar aanspreekpunt voor alle nodige keuringen en attesten.
Vonk
Meibloemstraat 29, 8560 Wevelgem
BE 0800.247.228